Kategorie
Aktualności » Z życia NRZHiU
Forum Debaty Publicznej
9 czerwca 2011
Spotkanie "Obywatel wobec administracji. Konieczne zmiany w postępowaniu administracyjnym" jest trzecim spotkaniem w ramach obszaru "Sprawne i służebne państwo". Pierwsze miało miejsce 6 kwietnia br. i dotyczyło dostępu obywateli do pozasądowej nieodpłatnej pomocy prawnej i potrzeby rozwiązań systemowych w tym zakresie, przedmiotem drugiego 5 maja br. był system stanowienia prawa.
Tematy poruszone podczas trzeciego spotkania 8 czerwca br. dotyczyły następujących kwestii:
- ogólnej charakterystyki relacji obywatela wobec administracji w Polsce
- potrzeby zmain w kodeksie postępowania administracyjnego oraz w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
- rządowego projektu strategii "Sprawne Państwo 2011-2020"
- budowania w Polsce modelu dobrej administracji na tle doświadczeń europejskich
Główne cele prac eksperckich w zakresie objętym tematyką powyższego spotkania to:
- ukształtowanie modelu postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego zapewniającego skuteczne i przyjazne załatwianie spraw obywateli w rozsądnym terminie
- dostosowanie postępowania administracyjnego do wyzwań współczesności, m.in. informatyzacji administracji i europeizacji prawa
- stopniowe ograniczanie, także procesowych, konsekwencji faktu, iż stosunek administracyjnoprawny ( w przeciwieństwie do stosunku cywilnoprawnego) charakteryzuje się nierównorzędnością podmiotów ( w związku z istnieniem tzw. "władztwa administracyjnego"
Główne pytania do dyskusji to:
- jak w demokratycznym państwie prawnym ma być ukształtowany stosunek administracyjnoprawny, aby gwarantować poszanowanie praw jednostce, skoro immanentną cechą tego stosunku jest nierówność stron?
- jak uchronić jednostkę przezd przekroczeniem przez organy administracji granic uznania administracyjnego oraz zapewnić sprawne wykonanie wyroków sądowych zapdłych w postępowaniach, których przedmiotem jest kontrola decyzji administracyjnej?
- jakich zmian należy dokonać, aby dostosować postępowanie administracyjne do wyzwań współczesności (mobilność obywateli, informatyzacja, środki komunikacji elektronicznej, podpis elektroniczny)?