Kategorie
Aktualności » Nowości prawne
Siła osiedlowych sklepów w kampanii „Tu mieszkam, tu kupuję”
20 września 2011
Właściciele sklepów osiedlowych, świadomi zmian zachodzących w handlu oraz rosnących potrzeb klientów, dokładają wszelkich starań, aby uczynić swoją ofertę konkurencyjną
i atrakcyjną. Coraz częściej w małych sklepach możemy kupić produkty od regionalnych wytwórców, którzy gwarantują dostawę świeżego i smacznego towaru. Jak pokazuje raport „Sytuacja sklepów osiedlowych”, przygotowany przez prof. Teresę Słaby oraz prof. Annę Dąbrowską z Katedry Poziomu Życia i Konsumpcji SGH na zlecenie MAKRO Cash & Carry, zdecydowana większość Polaków docenia możliwość zakupu świeżego chleba (86%), owoców i warzyw (77%) oraz mięsa (75%) i nabiału (64%).
Na wielu polach osiedlowe sklepy nie są w stanie konkurować z hipermarketami
i dyskontami. Wspomnieć tu można choćby o niższej cenie oraz większym asortymencie oferowanych produktów – mówi Piotr Rogowiecki, Zastępca Dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego, Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej. Jednak są obszary, których zagospodarowanie pozwoli detaliście przyciągnąć klientów, wygrać z hipermarketami
i dyskontami. Mały sklep osiedlowy może wyróżnić się na tle konkurencji nie tylko indywidualnym podejściem do klienta, ale również wysoką jakością, świeżością produktów czy dystrybucją lokalnych przysmaków – dodaje.
i dyskontami. Wspomnieć tu można choćby o niższej cenie oraz większym asortymencie oferowanych produktów – mówi Piotr Rogowiecki, Zastępca Dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego, Pracodawców Rzeczpospolitej Polskiej. Jednak są obszary, których zagospodarowanie pozwoli detaliście przyciągnąć klientów, wygrać z hipermarketami
i dyskontami. Mały sklep osiedlowy może wyróżnić się na tle konkurencji nie tylko indywidualnym podejściem do klienta, ale również wysoką jakością, świeżością produktów czy dystrybucją lokalnych przysmaków – dodaje.
Polacy lubią kupować w sklepach osiedlowych. Niestety, w Polsce od kilku lat widoczna jest tendencja spadkowa w liczbie prosperujących placówek tego typu. W ciągu 5 lat ich liczba zmalała o prawie 10 tysięcy, przy czym proces ten dotyka szczególnie najmniejsze sklepy osiedlowe. Jak wynika z najnowszego raportu firmy badawczej Nielsen, w ciągu roku ubyło ich niemal 7 tysięcy. Sytuacja upadających małych sklepów jest nie tylko domeną naszego kraju. W całej UE w ciągu ostatnich 5 lat liczba najmniejszych sklepów spadła o kilkadziesiąt tysięcy.
Detaliści nadal próbują dorównać dużym sieciom handlowym i dyskontom. Jednak
w wielu przypadkach nic nie jest w stanie zastąpić małego sklepu osiedlowego. Choćby jego bliskość jest dla wielu osób ogromnym atutem. Przed właścicielami tego typu placówek stoi wiele wyzwań, polegających na próbie przekształcenia małych sklepów osiedlowych
w nowoczesne placówki z dobrze przemyślaną ofertą asortymentową, szytą na miarę potrzeb stałych klientów, z promocjami, czy degustacjami produktów – mówi Mariola Rogulska-Kopanczyk z Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług. Aby dorównać konkurencji warto otworzyć się na innowacyjność, choćby w kwestii płatności elektronicznej, programów lojalnościowych, a nawet możliwości zamawiania produktów przez Internet – dodaje.
w wielu przypadkach nic nie jest w stanie zastąpić małego sklepu osiedlowego. Choćby jego bliskość jest dla wielu osób ogromnym atutem. Przed właścicielami tego typu placówek stoi wiele wyzwań, polegających na próbie przekształcenia małych sklepów osiedlowych
w nowoczesne placówki z dobrze przemyślaną ofertą asortymentową, szytą na miarę potrzeb stałych klientów, z promocjami, czy degustacjami produktów – mówi Mariola Rogulska-Kopanczyk z Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług. Aby dorównać konkurencji warto otworzyć się na innowacyjność, choćby w kwestii płatności elektronicznej, programów lojalnościowych, a nawet możliwości zamawiania produktów przez Internet – dodaje.
Już ponad 6,5 tysiąca właścicieli sklepów w całej Polsce przyłączyło się do akcji „Tu mieszkam, tu kupuję” organizowanej przez MAKRO Cash & Carry. Od czerwca 2009 roku podejmowane są działania, mające na celu popularyzację robienia zakupów w małych sklepach osiedlowych, a także wspieranie ich właścicieli w rozwoju biznesu. Program ma zwrócić uwagę na konieczność realizacji działań promocyjnych w tego typu placówkach. Działania te pozwolą na zwiększenie rozpoznawalności sklepów wśród okolicznych mieszkańców. Ze strony www.tumieszkamtukupuje.pl można pobrać materiały, wspierające akcję.
W drugiej odsłonie programu organizatorzy wskazują na rolę osiedlowych sklepów
w kształtowaniu społeczności lokalnych oraz ich wkład w polską gospodarkę.
w kształtowaniu społeczności lokalnych oraz ich wkład w polską gospodarkę.
Akcję wspierają partnerzy instytucjonalni: Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności oraz Slow Food. Zawiązała się również Rada Programowa, w skład której weszli przedstawiciele organizacji partnerskich i świata nauki.
Więcej o akcji na stronie: www.tumieszkamtukupuje.pl
Dodatkowych informacji udziela Biuro Prasowe:
Emilia Mitura Rudzka
kom. 605 283 833
e-mail: emitura@compress.com.pl
Ewelina Trześniewska
kom. 795 520 925
e-mail: etrzesniewska@compress.com.pl