Kategorie
Aktualności » Z życia NRZHiU
Konferencja
Powyższa konferencja została zorganizowana w ramach projektu badawczego " Polityka iI szansy - zapotrzebowanie na usługi doradcze oraz instrumenty wsparcia dla ponownie rozpoczynających działalność gospodarczą". Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W powyższej konferencji uczestniczyła Specjalista NRZHiU, pani A. Jankowska.
Cele projektu i sposób realizacji
Celem projektu było poszerzenie wiedzy na temat upadłości przedsiębiorstw sektora MŚP oraz stosunku tych przedsiębiorców, ekspertów i społeczeństwa, do zjawiska upadłości i ponownego rozpoczynania działalności gospodarczej. Projekt pozwolił także na ocenę znajomości przepisów prawa upadłościowego i naprawczego przez małych i średnich przedsiębiorców oraz przygotowanie propozycji zmian w tym prawie. Istotnym elementem projektu było omówienie konkretnych przypadków ponownego rozpoczęcia działalnosci gospodarczej, a także przedstawienie propozycji usług doradczuch oraz instrumentów wsparcia, które mogą być świadczone na rzecz przedsiebiorców przez administrację, instytucje otoczenia biznesu, w tym przez konsultantów zatrudnionych w Punktach Konsultacyjnych oraz KSU,a także przez samorząd gospodarczy.
W ramach projektu przeprowadzono następujące badania:
- analizę danych
- badania jakościowe
- badania ilościowe
- badania eksperckie
Dodatkowo w ramach projektu opracowano dwie ekspertyzy poświęcone określeniu efektywnego systemu wsparcia osób ponownie otwierających dzialalność gospodarczą oraz stworzeniu bardziej przyjaznych norm prawa upadłościowego i naprawczego. Zrealizowano także sondaż na ogólnpolskiej próbie ludności a także zrealizowano badanie jakościowe metodą indywidulanych wywiadów pogłębionych z 35 ekspertami z zakresu upadłości przedsiębiorstw.
Główne wnioski z badań
Upadłość to zjawisko postrzegane w ekonomii jako efekt rynkowej konkurencji, eliminującej z rynku podmioty nieefektyne i niepozostawiającej miejsce dla podmiotów bardziej efektywnych, lepiej zarządzanych, sprawniej odpowiadających na potrzeby odbiorców.