Aktualności  »  Z życia NRZHiU

Konferencja

Powyższa konferencja została zorganizowana w ramach projektu badawczego " Polityka iI szansy - zapotrzebowanie na usługi doradcze oraz instrumenty wsparcia dla ponownie rozpoczynających działalność gospodarczą". Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. W powyższej konferencji uczestniczyła Specjalista NRZHiU, pani A. Jankowska.

Cele projektu i sposób realizacji

Celem projektu było poszerzenie wiedzy na temat upadłości przedsiębiorstw sektora MŚP oraz stosunku tych przedsiębiorców, ekspertów i społeczeństwa, do zjawiska upadłości i ponownego rozpoczynania działalności gospodarczej. Projekt pozwolił także na ocenę znajomości przepisów prawa upadłościowego i naprawczego przez małych i średnich przedsiębiorców oraz przygotowanie propozycji zmian w tym prawie. Istotnym elementem projektu było omówienie konkretnych przypadków ponownego rozpoczęcia działalnosci gospodarczej, a także przedstawienie propozycji usług doradczuch oraz instrumentów wsparcia, które mogą być świadczone na rzecz przedsiebiorców przez administrację, instytucje otoczenia biznesu, w tym przez konsultantów zatrudnionych w Punktach Konsultacyjnych oraz KSU,a także przez samorząd gospodarczy.

W ramach projektu przeprowadzono następujące badania:

  1. analizę danych
  2. badania jakościowe
  3. badania ilościowe
  4. badania eksperckie

Dodatkowo w ramach projektu opracowano dwie ekspertyzy poświęcone określeniu efektywnego systemu wsparcia osób ponownie otwierających dzialalność gospodarczą oraz stworzeniu bardziej przyjaznych norm prawa upadłościowego  i naprawczego. Zrealizowano także sondaż na ogólnpolskiej próbie ludności a także zrealizowano badanie jakościowe metodą indywidulanych wywiadów pogłębionych z 35 ekspertami z zakresu upadłości przedsiębiorstw.

Główne wnioski z badań

Upadłość to zjawisko postrzegane w ekonomii jako efekt rynkowej konkurencji, eliminującej z rynku podmioty nieefektyne i niepozostawiającej miejsce dla podmiotów bardziej efektywnych, lepiej zarządzanych, sprawniej odpowiadających na potrzeby odbiorców.