Kategorie
Aktualności » Wiadomości prasowe
BARIERY W GŁOWIE HAMUJĄ INNOWACJE
Brak zaufania i ochrony patentów, obawa o kradzież wiedzy i talentów — głównie to zniechęca polskich przedsiębiorców do współpracy.
W jakiej kondycji jest polski rynek innowacji? Co wspiera, a co hamuje współdziałanie firm przy nowych rozwiązaniach? To postanowili sprawdzić organizatorzy badania Polski Barometr Innowacji 2013. Raport stworzyły firmy GE i Strategy One. Wnioski? Na tym polu w naszym kraju jest jeszcze wiele do zrobienia. Brak ochrony poufności i własności intelektualnej — to według polskich przedsiębiorców najczęstszy powód, który zniechęca do współpracy z innymi firmami. Dużym problemem jest też brak zaufania między partnerami. Przedsiębiorcy obawiają się, że podczas współpracy firma może stracić swoich utalentowanych pracowników albo zostanie jej skradziona wiedza.
— Polska ma dosyć dobre prawo, jeśli chodzi o ochronę własności intelektualnej, natomiast wciąż jest niewielka wiedza na ten temat. Widzimy to na przykład w sytuacjach, gdy próbujemy podpisać prostą umowę o ochronie poufności z instytutami badawczymi czy przedsiębiorcami. Osoby je reprezentujące nie wiedzą, jaki jest tego cel, często są też podejrzliwe tych umów. A chodzi tylko o to, aby dane obu stron były chronione, co polskie prawo umożliwia — mówi Magdalena Nizik, dyrektor zarządzająca GE Engineering Design Centre.
Co skłania polskie firmy do współpracy z innymi przedsiębiorstwami? Głównie chęć dostępu do nowych technologii i wejścia na nowe rynki. Przedsiębiorcom marzy się też poprawa istniejących towarów i usług i większa rentowność oferty. Współpracują, aby tworzyć nowe produkty i przyśpieszyć czas sprzedaży. Tylko co czwarty polski przedsiębiorca uważa, że jego firma jest otwarta na nowe dochody lub straty dzielone z kontrahentami — i w związku z tym chętnie rozważyłby współpracę. A jak postrzegają Polskę jako środowisko dla innowacji przedsiębiorcy z innych krajów? W globalnym badaniu 3100 firm zaledwie co czwarty przedsiębiorca stwierdził, że nasz kraj to środowisko sprzyjające nowym rozwiązaniom. Co ciekawe, wśród polskich firm ten wskaźnik jest dużo wyższy i wynosi 38 proc.
Źródło: http://firma.pb.pl/3003152,92622,bariery-w-glowie-hamuja-innowacje